Köpvillkor

 

Köpevillkoren uppdaterades 2024-05-22

 

  1. Inledning

Avtalsparter: Dessa köpevillkor ("Köpevillkoren") gäller för avtal om köp av Produkter som ingås mellan 3DVue AB med organisationsnummer 559390–7123 (nedan kallad "Säljaren") och den konsument eller näringsidkare som slutför beställningen (nedan kallad "Kunden") via Webbutiken. Säljaren och Kunden refereras nedan gemensamt till som "Parterna" och var för sig som "Part".

Avtalstid: Köpevillkoren gäller från och med den dag Kunden accepterar dem. Köpeavtalet inklusive dessa Köpevillkor gäller fram till dess att leveransen har utförts och Säljaren har erhållit betalningen. Bestämmelser i Köpevillkoren avseende tvistelösning och eventuella övriga bestämmelser som uttryckligen eller med hänsyn till dess karaktär är avsedda att gälla även efter avtalets fullgörande, ska dock fortsätta att gälla även efter det att avtalet har fullgjorts.

Godkännande av Köpevillkoren: Genom att slutföra köpet, intygar Kunden att denne har läst och godkänner Köpevillkoren samt att denne åtar sig skyldighet att följa dem.

Elektronisk kommunikation: Kunden godkänner att Säljaren förmedlar information, dokumentation och handlingar avseende köpet via e-post, SMS eller annan form av elektronisk kommunikation till Kundens angivna kontaktuppgifter.

Konsumentskyddslagstiftning: I det fall Kunden är en konsument, gäller lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler ("Distansavtalslagen") och Konsumentköplagens (2022:260) tvingande regler om konsumenters och näringsidkares rättigheter och skyldigheter i avtalsförhållandet mellan Parterna.

 

  1. Definitioner

Utöver de begrepp som definieras i löptext i dessa Villkor, ska följande definitioner ha nedanstående innebörd när de anges med versal som begynnelsebokstav, oavsett om de används i plural eller singular, i bestämd eller obestämd form:

Betaltjänstleverantör: avser Tredje part som bland annat behandlar betalningar från Kunder eller utför fakturering för Säljarens räkning.

GDPR: Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning).

Kunden: avser den konsument eller näringsidkare som beställer Produkter från Säljaren via Webbutiken.

Produkter: avser de Produkter som vid var tid försäljs av Säljaren via Webbutiken.

Produktsida: En sida i Webbplatsen som avser en Produkt, med information om exempelvis Produktens pris, Produktbeskrivning, lagerstatus, leveranstid m.m.

Tredje part: avser annan än Kunden eller Säljaren.

Webbutiken: avser www.3dvue.se.

 

  1. Köp

Åldersgräns: Kund i egenskap av konsument måste vara minst 18 år och myndig, för att ha rätt att ingå köpeavtalet med Säljaren och genomföra köpet. Genom att slutföra köpet intygar Kunden i egenskap av konsument att denne är minst 18 år och att denne har rätt att självständigt ingå detta juridiskt bindande avtal.

Firmatecknare: Den fysiska person som slutför köpet i egenskap av behörig firmatecknare för den näringsidkare, juridiska person eller organisation som representeras, intygar härmed att denne har rätt att ingå köpeavtalet med Säljaren samt att Köpevillkoren blir bindande mellan Parterna.

Bindande avtal: Ett bindande avtal om köp mellan Parterna ingås först när Säljaren bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse som skickas till den e-postadress som Kunden har angivit i samband med köpet.

Orderbekräftelse: I orderbekräftelsen finner Kunden alla uppgifter om de köpta Produkterna, pris, fakturerings- och leveransadress. Om Kunden upptäcker något fel i orderbekräftelsen ska Kunden omedelbart kontakta Säljaren via e-post: kontakt@3dvue.se. Om Kunden mot förmodan inte fått en orderbekräftelse efter genomförd beställning, bör Kunden först kolla i skräppost-mappen och sedan ta kontakt med Säljaren vid behov. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid etc. förbehåller sig Säljaren rätten att korrigera detta i efterhand.

Avtalets fullgörande: Kunden har fullgjort sin del av köpeavtalet när Kunden erlagt fullgod betalning för beställningen. Säljaren har fullgjort sin del av köpeavtalet när fullständig leverans av köpta Produkter har genomförts.  

 

  1. Priser och rabatter

Pris: Alla priser i Webbutiken anges i SEK och alla priser är inklusive moms. Priset som anges i samband med beställningen/ i orderbekräftelsen, är det priset som gäller för köpet, förutsatt att priset inte är uppenbart felaktigt eller Kunden handlat i ond tro. Säljaren har rätt att när som helst fritt ändra priserna som är publicerade i Webbutiken.

Reservationer: Säljaren reserverar sig för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller sig rätten att justera priset och eventuella faktafel som kan finnas på Webbutiken eller i Säljarens annonser.

Rabatter: Rabatter kan inte bli inlösta mot kontanter, eller bli kombinerade med andra erbjudanden. Detta gäller såvida det inte uttryckligen framgår annat. Rabatterbjudanden är giltiga under en begränsad tid. Rabatterbjudanden kan enbart utnyttjas om den anges inom giltighetstiden och före beställningens slutförande. Vidare är det möjligt att enbart nyttja rabatterbjudanden en (1) gång per beställningstillfälle, om inte annat anges.

Kampanjer: Erbjudanden och kampanjer som marknadsförs på Webbutiken gäller så långt lagret räcker om inga andra villkor redovisas i anslutning till erbjudandet. Eventuella särskilda kampanjvillkor gäller enbart under kampanjens giltighetstid. Det som anges i denna klausul gäller under förutsättning att inte annat uttryckligen framgår i samband med kampanjen.

 

  1. Betalning

Betalning kan ske genom de vid var tid tillgängliga betalningsmetoderna som erbjuds via Webbutiken av de integrerade Betaltjänstleverantörerna. För närvarande erbjuds följande betallösningar:

  • Klarna check-out,
  • Kortbetalning med Visa, Maestro och Mastercard via Shopify payment, och
  • PayPal via Shopify payment.
  • Faktura

Kunden informeras härmed om att Kunden godkänner Betaltjänstleverantörens villkor samt behandling av personuppgifter som Kunden anger i samband med köpet, när Kunden genomför en betalning via Betaltjänstleverantörens betaltjänst. Kunden ansvarar själv för att läsa Betaltjänstleverantörens villkor innan köpet genomförs.

Villkor för Klarnas betalningsalternativhttps://www.klarna.com/se/villkor/

Shopify International Ltd:s integritetspolicyhttps://www.shopify.com/legal/privacy

Faktura

Fakturan levereras via e-post till den mejladress du anger vid köpet och ska betalas inom 30 dagar från fakturadatum. Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 60 kr. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift. Vi använder oss av Visma Amili AB vid påminnelseavgifter och inkasso ärenden.

Vid fakturaköp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning. Insamling och behandling av personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om 30 dagars kredit.

 

  1. Leverans-/fraktvillkor

Kunden ansvarar för att registrera korrekt information i samband med beställningen, exempelvis kunduppgifter, kontaktuppgifter och leveransadress.

Avseende Produkter som finns i Säljarens eget lager, är Säljarens normala leveranstider är 1–3 vardagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter (helgfri vardag).

Fraktkostnaden presenteras i kassan.

Beställningar över ett visst belopp får Kunden fraktfri leverans (DHL Service Point) (Postnord).

Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att Säljaren har meddelat Kunden om längre leveranstid) ska Kunden kontakta Säljaren på e-postadress: kontakt@3dvue.se. En reklamation på grund av dröjsmål innebär dock inte någon automatisk hävning av köpeavtalet. Säljaren har rätt att efter mottagen reklamation åtgärda förseningen och fullgöra köpet inom skälig tid.

Om det inte är möjligt att genomföra leveransen sker en avbeställning av Produkten i fråga och Kunden kommer att få det belopp som Kunden har betalat för Produkten i fråga återbetalt.

Kund i egenskap av konsument: Produkterna levereras till ombud via DHL Service Point eller Postnord mypack collect. Produkterna skickas till Kundens närmaste utlämningsställe (DHL Service Point) (Postnord utlämningställe).

Kund i egenskap av näringsidkare: Produkterna levereras av ombud via DHL Paket eller Postnord Parcel direkt till den angivna leveransadressen.

Ej uthämtade paket

Kunden ansvarar för att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid som står angivet på avin.

Ej hämtade paket returneras till avsändaren av försändelsen i fråga. För alla paket som inte löses ut förbehåller sig Säljaren rätten att debitera Kunden kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 195 SEK.

Kundens avbeställning

Om Kunden avbeställer en beställd Produkt innan den har avlämnats, har Säljaren rätt till ersättning för:

  1. särskilda kostnader som Säljaren har haft för att ingå och fullgöra avtalet till den del Säljaren inte kan tillgodogöra sig dessa på något annat sätt,
  2. särskilda kostnader till följd av hävningen eller avbeställningen, och
  3. förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset för varan, tidpunkten för hävningen eller avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt.

Särskilda villkor vid köp av 3D-skrivare och reservdelar till 3D-skrivare

Säljaren lagerför inga 3D-skrivare eller reservdelar till 3D-skrivare som försäljs via Webbutiken. Det är leverantören av den beställda 3D-skrivaren och/eller reservdelarna som utför leveransen till den leveransadress som Kunden har angivit i samband med beställningen, på uppdrag av Säljaren.

Säljaren kontrollerar inte dessa Produkter innan de levereras till Kunden av leverantören, eftersom Säljaren varken hanterar paketeringen eller leveransen av dessa Produkter.

Den estimerade leveranstiden för 3D-skrivare eller reservdelar till 3D-skrivare är 3–5 vardagar.

Vid eventuellt åberopande av produktgaranti avseende köpt 3D-skrivare och/eller reservdel till 3D-skrivare, ska Kunden kontakta Säljaren som därefter kontaktar leverantören i fråga för att hantera och utreda ärendet.

Kunden ansvarar för att installera och använda 3D-skrivaren i enlighet med medföljande instruktioner. Kunde acceptera och förstår att Säljaren inte kan hållas ansvarig för Kundens felaktiga installation eller hantering av 3D-skrivaren.

Om en köpt 3D-skrivare uppvisar felmeddelande som Kunden inte lyckas lösa på egen hand, ska Kunden kontakta Säljaren för att tillsammans försöka lösa det.

 

  1. Öppet köp/Bytesrätt/Ångerrätt

7.1 Öppet köp eller bytesrätt

Säljaren tillämpar inte öppet köp eller bytesrätt.

 

7.2 Ångerrätt

Kund i egenskap av konsument kan ha rätt att ångra sitt köp (ångerrätt) som genomförts på distans enligt Distansavtalslagen. Ångerrätten innebär att konsumenten har rätt att frånträda avtalet inom ångerfristen utan att ange någon anledning, under förutsättning att villkoren för ångerrätt uppfylls. Ångerfristen är 14 dagar och börjar att löpa dagen efter att konsumenten tagit emot varan. Om konsumenten har köpt flera varor eller en vara som består av flera delar, räknas ångerfristen från den dag konsumenten mottar den sista varan eller den sista delen av varan. Ångerrätten gäller enbart för konsumenter.

Konsumenten har rätt att öppna paketet för att undersöka Produkten (dock ej vakuumförpackningen), för att fastställa dess funktioner och egenskaper, men om en värdeminskning har inträffat på grund av att konsumenten har hanterat Produkten i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, ska konsumenten ersätta Säljaren för värdeminskningen.

  

7.3 Åberopande av ångerrätt

Kunden ska alltid informera Säljaren om att denne önskar åberopa ångerrätt innan denne returnerar några Produkter, för att Kunden ska få instruktioner och korrekt returadress för Produkten i fråga. Produkter ska returneras till den returadress Säljaren anvisar.

Om Kunden väljer att utnyttja sin ångerrätt och har rätt till ångerrätt, ska Produkten bli returnerad till Säljaren, på valfritt sätt och väl emballerad, senast inom 14 dagar från den dag Kunden meddelat Säljaren att Kunden vill utöva sin ångerrätt.

Kunden står för returfrakt och Produkterna bör skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.

Om Kunden returnerar Produkten genom att utnyttja sin ångerrätt till av Säljaren meddelad returadress, kommer Säljaren att göra en återbetalning inom 14 dagar från datumet Säljaren fick Kundens meddelande om att ångerrätten utnyttjas, förutsatt att Säljaren också har mottagit Produkten i retur eller att Kunden har bevisat för Säljaren att Produkten har returnerats. På återbetalningsbeloppet förbehåller sig Säljaren rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad Produkt.

Säljaren kommer att betala tillbaka det belopp som betalats för Produkten, minus eventuella värdeminskningar som har inträffat på grund av Kundens hantering av den returnerade Produkten, fraktkostnader och andra omkostnader.

Betalningsmetoden för återbetalningen är densamma som den Kunden har använt vid köpet, om Parterna inte uttryckligen har kommit överens om något annat.

Meddelande om utövande av ångerrätt ska lämnas inom ångerfristen. Om Kunden önskar utöva sin ångerrätt ska Säljaren underrättas om detta via e-post till kontakt@3dvue.se eller per post till Fågelsångsgatan 9, 268 77 Kågeröd. Ångerrätten kan även utövas genom att använda den ångerblankett som finns att ladda ner via följande länk: ångerblankett, och skicka den ifyllda ångerblanketten till Säljaren. I Kundens meddelande ska Kundens namn, adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.

 

  1. Reklamation

Skulle Produkten vara skadad eller felexpedierad när den anländer, åtar sig Säljaren i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

Kunden måste alltid kontakta Säljaren på kontakt@3dvue.se för ett godkännande innan Kunden returnerar en defekt vara eller en 3D-skrivare.

Reklamationen ska skickas inom skälig tid från det att Kunden märkt eller borde ha märkt felet. Meddelande om åberopande av fel genom reklamation som sker inom två (2) månader efter det att Kunden märkt felet anses ha skett i rätt tid.

 

Påföljder vid fel på varan

Kund i egenskap av konsument har rätt till följande åtgärder om varan är felaktig: kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får konsumenten kräva skadestånd. Konsumenten får även hålla inne betalningen. Kund i egenskap av näringsidkare har enbart rätt att kräva att felet avhjälps.

 

Avhjälpande

Säljaren är skyldig att avhjälpa felet eller göra en omleverans endast om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad för Säljaren.

Avhjälpande eller omleverans ska ske inom skälig tid efter det att Kunden framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för Kunden. Trots att Kunden kräver en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har Säljaren rätt att vidta en sådan åtgärd, om det kan ske under de förutsättningar som anges i föregående mening.

Vid omleverans ska Säljaren på egen bekostnad ta tillbaka den felaktiga varan. Kunden ska vid avhjälpande och omleverans göra varan tillgänglig för Säljaren. Vid omleverans behöver detta dock inte göras förrän en ny vara levereras.

Som konsument har Kunden har reklamationsrätt under 3 år. För övrigt gäller svensk konsumentskyddslagstiftning, vänligen läs mer på Konsumentverkets hemsida: www.konsumentverket.se.

Eventuella fraktskador ska reklameras till fraktbolaget.

 

8.1 Hur går Kunden tillväga vid reklamation?

Eventuella fel ska alltid reklameras till kontakt@3dvue.se där Kunden tydligt anger sitt namn, adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.

Säljaren står för returfrakt vid godkända reklamationer. Säljaren bekostar även frakten om Kunden önskar en ny vara som ersättning.

Reklamationer eller returer där Säljaren står för fraktkostnaden skickas via DHL. Det är således viktigt att Kunden inte skickar tillbaka Produkten förrän överenskommelse om att så ska ske. Retursedeln skriver Kunden ut och fäster på paketet och lämnar sedan in paketet hos DHL Service Point (ombud) eller på DHL-terminal.

När Säljaren mottagit Produkten betalas eventuell ersättning ut inom 30 dagar. Betalningsmetoden för återbetalningen är densamma som den Kunden har använt vid köpet, om Parterna inte uttryckligen har kommit överens om något annat.

Om det visar sig att varan i fråga inte är felaktig i enlighet med tillämplig lagstiftning, kommer reklamationen inte att godkännas.

Vid reklamationer och tvist mellan en konsument och Säljaren, följer Säljaren riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

 

  1. Ansvarsbegränsning

Säljaren tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av Produkten, såvida inte det krävs av tvingande lagstiftning.

Om uppfyllandet av Säljarens åtaganden förhindras på grund av omständigheter utanför Säljarens kontroll, till exempel arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör, ändrad lagstiftning eller annan liknande händelse, ska detta utgöra grund för ansvarsbefrielse som innebär befrielse från skadestånd och andra påföljder. Detta ska dock inte begränsa Kundens rättigheter enligt konsumentköplagen eller annan konsumentskyddslagstiftning.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på Produkter/Produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför Säljarens kontroll.

Säljaren ansvarar inte för tredje parts applikationer, plugin, tjänster, produkter, webbplatser eller liknande. Säljaren ansvarar inte heller för externa länkar eller innehållet i externa länkar som förekommer på Webbutiken.

Säljaren begränsar härmed sitt skadeståndsansvar gentemot Kund i den utsträckning som tillämplig svensk lagstiftning tillåter.

 

  1. Produktinformation

Eventuell garanti för Produkt anges i orderbekräftelsen. Förutsättningen för att åberopa garanti/reklamation är att det är ett tillverkningsfel och inte ett handhavandefel. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter Kundens egen förändring av Produktens funktion och utseende av Produkten utan skriftligt godkännande från Säljaren. Säljaren står för fraktkostnader vid godkänt garantiärende.

Säljaren reserverar sig för eventuella tryckfel på Webbutiken, Produktnoteringar samt slutförsäljning av Produkter. Noteringar och parameter information på Produktsidorna är en vägledning.

Säljaren garanterar inte att bilderna återger Produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning.

Säljaren försöker alltid på bästa sätt att exponera Produkterna så korrekt som möjligt.

 

  1. Immateriella rättigheter

Säljaren äger samtliga immateriella rättigheter, upphovsrätt och varumärkesrätt med anknytning till Webbutiken och dess innehåll (med undantag för eventuella immateriella rättigheter som ägs av Säljarens licensgivare eller tredje part). Säljaren överför eller överlåter inte några immateriella rättigheter till Kunden eller någon annan med anledning av Köpevillkoren. Kunden får inte kopiera, reproducera eller kommersiellt exploatera Säljarens immateriella rättigheter.

Kunden har inte rätt att använda bilder, texter eller annat material som tillhör Säljaren eller dennes licensgivare i kommersiella syften, utan Säljarens föregående skriftliga godkännande.

Det anses utgöra ett väsentligt avtalsbrott att bryta mot ovan angivna bestämmelser.

 

  1. Integritetspolicy

Säljaren behandlar personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning 2016/697 ("GDPR"). Mer information om Säljarens behandling av personuppgifter finns att läsa i Säljarens integritetspolicy: integritetspolicy.

 

  1. Cookiepolicy

Webbutiken använder cookies. Mer information om hur Webbutiken använder cookies finns att läsa i Säljarens cookiepolicy: Cookies.

 

  1. Meddelanden

Meddelanden som berör köpeavtalet kan ske skriftligen genom e-post, rekommenderat brev eller bud till Parternas angivna kontaktuppgifter. Part ska bekräfta mottaget meddelande utan dröjsmål. Meddelandet ska anses ha kommit mottagaren tillhanda:

  • om avsänt med e-post: när leveranskvitto mottagits utvisande att meddelandet har levererats till mottagarens e-postserver.
  • om avsänt med rekommenderat brev: på tredje arbetsdagen efter avlämnande för postbefordran.
  • om avlämnat med bud: vid överlämnandet.

 

  1. Överlåtelse

Säljaren har rätt att, helt eller delvis, överlåta köpeavtalet, sina rättigheter och/eller skyldigheter enligt köpeavtalet utan Kundens medgivande.

Kunden har inte rätt att överlåta köpeavtalet, eller sina rättigheter eller skyldigheter enligt köpeavtalet, utan Säljarens föregående skriftliga medgivande.

 

  1. Bestämmelses ogiltighet

Om någon bestämmelse i köpeavtalet helt eller delvis skulle befinnas icke verkställbar eller ogiltig av allmän domstol, skiljenämnd eller Allmänna reklamationsnämnden, ska det inte innebära att avtalsvillkoren i sin helhet är ogiltiga. Istället ska den aktuella bestämmelsen i övriga delar samt alla övriga bestämmelser i köpeavtalet vara gällande, och Säljaren ska göra nödvändiga förändringar av avtalsvillkoren för att vidmakthålla köpeavtalets syfte, struktur och anda.

 

  1. Tillämplig lag och tvist

Tillämplig lag: Köpeavtalet inklusive Köpevillkoren ska tolkas i enlighet med svensk lag och rätt.

Alternativ tvistelösningsmetod: Tvister som uppstår mellan en Kund i egenskap av konsument och Säljaren ska i första hand försöka lösas mellan Parterna. Kunden har alltid rätt att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN, www.arn.se, postadress: Allmänna Reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm), som erbjuder en alternativ tvistlösning vid konsumenttvister.

Dessutom kan konsumenten lämna klagomål online genom EU-kommissionens digitala plattform för medling i tvister (EU ODR) via följande länk: ec.europa.eu/consumers/odr. Kunden har även rätt att kontakta konsumentombudsmannen (ko.se).

Om Säljaren inte kommer fram till en lösning av tvisten med konsumenten genom någon alternativ tvistelösningsmetod, kan tvisten bli prövad och slutligt avgjord av allmän domstol i Sverige, såvida inte annat följer av tvingande lagstiftning.

Allmän domstol: Om Kunden är en näringsidkare, ska tvist med Säljaren bli slutligt avgjord av allmän domstol i Sverige med tingsrätten i Helsingborg som första instans.

  1. Säljarens kontaktuppgifter

Firma: 3DVue AB

Org.nr: 559390–7123 

Adress: Fågelsångsgatan 9, 26877 Kågeröd

E-post: kontakt@3dvue.se